צרו איתנו קשר >

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!

על רמת מינוף גבוהה ואפקט הבעלות

ראשי / על רמת מינוף גבוהה ואפקט הבעלות
על רמת מינוף גבוהה ואפקט הבעלות


על רמת מינוף גבוהה ואפקט הבעלות

מאת אסף גסטפרוינד, שותף במשרד גסטפרוינד-מרקו ויו״ר מחוז חיפה והצפון של לשכת שמאי המקרקעין

 

בעבר כבר כתבתי על ״אפקט הבעלות״- מונח מתחום הכלכלה ההתנהגותית, אשר מסביר מדוע מרבית האנשים חושבים שהדירה שלהם שווה יותר ממה שהיא שווה באמת.


האמת היא שאפקט הבעלות נחקר כבר שנים, אולם אולם למרות ששוק הנדל״ן הוא אחד השווקים הגדולים והמרכזיים בכל משק, המרכז כמות והיקפי עסקאות עצומים, רק מחקרים בודדים עסקו באפקט הבעלות בשוק זה.


כך למשל, מחקר שפורסם בשנת 2011 עסק בהתפתחות המחירים המבוקשים בדירות יד שניה (Paraschiv & Chenavaz, 2011) אולם לא התייחס לאפקט הבעלות.


בשנת 2014 פורסם מחקר שאישר את קיומו של אפקט הבעלות בנכסי נדל״ן (He & Asami, 2014). מחקר נוסף, שפורסם בשנת 2015, חיזק ואישר את קיומו של אפקט הבעלות (Bao & Gong, 2015).


מחקר חדש ומקיף ביותר שפורסם לאחרונה על ידי חוקרים סיניים, מצא קשר בין עוצמת אפקט הבעלות, לבין רמת המינוף של בעלי הדירה- ככל שרמת המינוף גבוהה יותר, כך בעלי הדירות מעריכים את הדירה שלהם בצורה מוגזמת יותר.


ההסבר שמציעים החוקרים לממצאים, מתייחס לרמת הזהירות והשמרנות של בעלי הדירות, אשר פועלת לשני הכיוונים- הם שמרנים וזהירים יותר ברמת המינוף שלהם, וגם זהירים יותר מבחינת הערכת השווי של הנכס שלהם ונזהרים מהערכה מופרזת שלו, למען השמרנות.


למאמר המלא:

Liang, P., & Gao, N. (2021). Homevalue misestimation and household leverage: An empirical study of Chinese urban households. Cities, 109, 103043.‏ 




זקוקים לייעוץ? מלאו את הפרטים ונציג מטעמנו יחזור אליכם בהקדם האפשרי