צרו איתנו קשר >

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!

חוות דעת שמאית לבית משפט

ראשי / תחומי עיסוק / חוות דעת שמאית לבית משפט

לעיתים קרובות, במסגרת הליכים משפטיים שונים, נדרשים הצדדים להגיש חוות דעת שמאית על ידי מומחה מטעמם, כדי להוכיח טענות שכרוכות במומחיות מיוחדת.

 

מתי נדרש שמאי מקרקעין לחוות דעת לבית משפט?

חוות דעת שמאית לבית משפט עשויה להידרש במגוון נושאים, כולם במומחיות של שמאי מקרקעין בלבד, כמו למשל: כאשר בעל דין נדרש להוכיח שווי נכס, דמי שכירות ראויים, ירידת ערך נכס (כתוצאה מליקויי בניה או מסיבות אחרות), לצורך חלוקה ואיזון בין שותפים במקרקעין במסגרת הליכי פירוק שיתוף, ועוד.


במקרים כאלו, נדרשת חוות דעת של שמאי מומחה אשר בקי בתחום שמאות המקרקעין ואשר מוסמך ורשאי להגיש חוות דעת מומחה לבית המשפט. ללא חוות דעת מומחה- לא יוכל בעל הדין להוכיח את טענותיו.

 

בסופו של דבר, מטרת חוות הדעת היא שבית המשפט יאמץ אותה ואת מסקנותיה במסגרת פסק הדין, ולפיכך חוות דעת שמאית חייבת להיות ערוכה בצורה מקצועית, מנומקת וקוהרנטית ולהוביל את הקורא כך שהתמונה תהיה ברורה לו לחלוטין, תוך התייחסות לכל הסוגיות הרלוונטיות הקשורות לנכס המוערך. 

 

מה ההבדל בין שומת מקרקעין "רגילה" לבין חוות דעת לבית משפט?

שומת מקרקעין "רגילה" אינה מהווה חוות דעת מומחה אשר ניתן להגיש לבית המשפט. כדי שבעל הדין יוכל להוכיח שהעד מטעמו הוא אכן מומחה בתחום, יש להוכיח שלמומחה אכן יש את הידע והניסיון הדרוש.


לכן, חוות דעת מומחה ערוכה על פי פקודת הראיות ובין היתר, כוללת פרטים על המומחה, השכלתו וניסיונו. 

 

חוות דעת של שמאי מקרקעין מומחה

מיהו שמאי מומחה? 

לא כל אדם יכול להיות "מומחה" בתחום שמאות המקרקעין. מומחה בתחום שמאות המקרקעין הינו בעל השכלה פורמלית בתחום (כלומר- שמאי מקרקעין).


כמו כן, עליו להיות בעל ניסיון בתחומו. בתי המשפט מייחסים משקל רב למידת בקיאותו של המומחה, להשכלתו ולניסיונו.

 

חשוב לזכור כי בדרך כלל לכל צד שמורה הזכות להגיש חוות דעת מומחה מטעמו, ולעיתים חוות הדעת עשויות להיות מנוגדות זו לזו, ואף סותרות זו את זו. במקרים כאלו, כאשר בפני בית המשפט שתי חוות דעת אשר מסקנותיהן שונות בתכלית זו מזו, הדברים מקבלים משנה תוקף ורמת בקיאותו וניסיונו של המומחה עשויה להיות דרמטית.

 

אחד השותפים במשרדנו- אסף גסטפרוינד, מעבר להיותו שמאי מקרקעין, הינו גם עורך דין, בעל וותק של כ-15 שנים בהופעות בבתי משפט ובחקירות נגדיות בתחום הנדל"ן והמקרקעין.

 

לאסף גסטפרוינד ידע רב בתחום המקרקעין ובדיני קניין, כמו גם בהליכי התכנון השונים ובמיסוי מקרקעין. במהלך השנים הוא הגיש מאות חוות דעת לבתי משפט, בכל תחומי המקרקעין, כאשר חלק מחוות הדעת הוגשו כאשר מונה על ידי השופט/ת כמומחה מטעם בית המשפט, וחלק מחוות הדעת הוגשו מטעם אחד הצדדים.
כאשר מחפשים שמאי מקרקעין חוות דעת לבית משפט – חשוב לעבוד עם מומחים בלבד.

 

הגנה על חוות דעת שמאית 

חשוב לציין כי תפקידו של שמאי המקרקעין אינו מסתיים עם הגשת חוות הדעת לבית המשפט, והוא עשוי להידרש ולהתייצב לעדות בבית המשפט, ולהיחקר בחקירה נגדית על חוות הדעת.

 

גם כאן- הדברים חשובים ביותר כאשר ישנן חוות דעת סותרות, משום שלאופן מתן העדות על ידי המומחה מטעמכם, יש משקל רב. לכן, חשוב ביותר כי המומחה ידע להגן בצורה מלאה על חוות דעתו, מתחילתה ועד לסופה, וידע להתמודד עם חקירה נגדית, אשר כרוכה לעיתים בשאלות נוקבות ומפתיעות. למעשה, בדרך כלל רק בחקירה נגדית, מתגלה ומשתקף ניסיונו של המומחה בהופעות בבתי משפט ורק אם הוא מנוסה מספיק, בקי בתחום מומחיותו ובעל יכולת הבעה רהוטה, הוא יוכל להגן על חוות הדעת שהגיש.

 

בשורה התחתונה- חוות דעת שמאית יכולה להיות צודקת, נכונה וערוכה היטב, אבל בלי שהמומחה יגן עליה כמו שצריך- היא עלולה לאבד מערכה בצורה משמעותית. לכן, חשוב ששמאי המקרקעין הכותב את חוות הדעת יהיה בעל ניסיון רב בהופעות בבתי משפט ובמתן עדות מומחה, וכך הוא יוכל להגן בצורה הטובה ביותר על חוות דעתו.

 

משרד גסטפרוינד – מרקו מתמחים בכתיבת חוות דעת שמאית

אנו מתמחים בכתיבת חוות דעת שמאית לבתי המשפט, במגוון נושאי מקרקעין ושמאות, לרבות: שווי שוק, שווי זכויות בנייה שנגזלו, בדיקת התאמות בין הבנוי בפועל לבין הבנוי עפ"י היתר בניה, שווי פלישות לקרקע, הפקעות, ירידת ערך, מחלוקות בין שותפים, סכסוכי שכנים וכו'.

 

בית המשפט מקבל את חוות הדעת שלנו כחוות דעת של מומחה ובעת הצורך אנו מופיעים גם לעדות בבית המשפט. מחפשים שמאי מקרקעין לחוות דעת משפטית – צרו קשר באתר ואנחנו נשמח לעזור לכם.

 

מלבד נושאים שמאיים, אנו כותבים חוות דעת בסוגיות במקרקעין, בהן נדרשת מומחיות מיוחדת.

 

לצפייה בדוגמה לחוות דעת שמאית מטעם משרדנו – לחצו כאן

 

צריכים חוות דעת שמאי לבית משפט ? פנו אלינו בלשונית צור הקשר המופיעה מטה.

שמאי מקרקעין חוות דעת לבית משפט

למידע וייעוץ מקצועי - צרו קשר