צרו איתנו קשר >

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!

משבר הקורונה ותוכנית מחיר למשתכן – 13/05/2020

ראשי / משבר הקורונה ותוכנית מחיר למשתכן – 13/05/2020


בחודשים האחרונים הפסקתי לפרסם ביקורת על תוכנית מחיר למשתכן, מכיוון ששר האוצר משה כחלון הודיע על רצונו לפרוש מהחיים הפוליטיים (הגם שעשה זאת אחרי שחיבל באופן חמור בכלכלת ישראל) ומכיוון שהערכתי שהתוכנית הזו תיפסק עם כינון הממשלה החדשה.

 

לא חל שום שינוי- שר האוצר כחלון עתיד לפנות את כיסאו בימים הקרובים ואני מניח שתוכנית מחיר למשתכן תופסק מיד לאחר מכן. אך יחד עם זאת, ראוי להתעכב לרגע, כדי לראות היכן התוכנית חסרת האחריות הזו (הגדרתי אותה בעבר כ-״בונים איפה שאפשר, ולא איפה שצריך״), פוגשת את משבר הקורונה וליתר דיוק- היכן משבר הקורונה פוגש את זוכי תוכנית מחיר למשתכן.

 

תוכנית מחיר למשתכן היא היוזמה הגרועה ביותר שנהגתה על ידי משה כחלון, שייזכר כאחד משרי האוצר הכושלים והגרועים ביותר שכיהנו במדינת ישראל. כל ההטבות והכספים העצומים שחולקו בתקופתו (לזוכי מחיר למשתכן, למוטבי תוכנית ״נטו משפחה״ וכו׳), אינם תולדה של הגדלת הפריון במשק, אלא של פיזור חסר אחראי של כספים שנצברו בעמל רב. משה כחלון לא השכיל להשתמש בעודפים כדי להגדיל את העוגה, כך שכל המשק ייהנה ממנה, אלא פשוט חילק אותם לשכבות שהוא חשב שיצביעו עבורו בבחירות הבאות (והן לא…ראו מדוע- בהמשך). כעת מגיע שלב התשלום ומישהו צריך לשלם על הפזרנות הזו. והמישהו הזה- הוא אזרחי ישראל. במקביל, משה כחלון יפרוש לענייניו ויצפה מהצד בהריסות שהוא השאיר אחריו.

 

משבר הקורונה פגע, פוגע ויפגע במיוחד בשכבות החלשות יותר במשק. נתוני האבטלה מלמדים שעיקר המועסקים שהוצאו לחל״ת (47.80%!!) הם צעירים עד גיל 34. אלו הם מועסקים בענפי המשק שנפגעו בצורה משמעותית כגון מסעדנות ומלונאות. העניין הוא שאלו בדיוק ״זוכי״ תוכנית מחיר למשתכן- על פי סקירה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, 47% מכלל זוכי מחיר למשתכן, הם בני 31-40 ו-32% מהם, מתחת לגיל 30.

 

המשמעות היא שמבחינה סטטיסטית, חלק גדול מזוכי מחיר למשתכן, הם גם כאלו שהוצאו לחל״ת. אמנם מרבית המועסקים שהוצאו לחל״ת יחזרו למקום עבודתם, אולם אין ספק כי שיעור האבטלה יגדל בחודשים הקרובים, וזוכי מחיר למשתכן צפויים להיכנס אליו בשיעור ניכר.

 

ובדיוק כאן, כשלי תוכנית מחיר למשתכן מתנגשים עם המציאות. מלכתחילה, תוכנית מחיר למשתכן הפכה זוגות צעירים (ולא יציבים כלכלית- כאלו שאין להם הון עצמי לצורך רכישת דירה ולרוב הם נסמכים על מינוף של 90% ומעלה)- למשקיעים. התוכנית כפתה על זוגות צעירים לרכוש דירה במקום שהם לא רוצים לגור בו, רק מפני שהם זכו בהגרלה והציגו בפניהם מצג לפיו מדובר ב״עסקת חייהם״.

 

אלפי דירות מחיר למשתכן צפויות להיפלט לשוק בחודשים הקרובים, רובן במקומות ללא מחסור אמיתי בדירות וגרוע מכך- ללא ביקוש שיגרום לאכלוס שלהן. הדירות האלו צפויות לעמוד ריקות במשך חודשים ארוכים ולהניב לבעליהן דמי שכירות נמוכים בהרבה ממה שסיפרו להם שהם יקבלו. לעומת זאת, המשכנתא תמשיך לרדת, חודש בחודשו, כאשר העתיד התעסוקתי של בעלי הדירות, לא נראה מבטיח במיוחד.


כל הגורמים האלו צפויים לשים את זוכי מחיר למשתכן (״הזוגות הצעירים״) בנקודת פתיחה גרועה ביותר לחיים, ולכך נוסיף את המגבלה שמכוחה אסור להם למכור את הדירה במשך 5 שנים מיום קבלתה, כך שמינוף היתר שנכפה עליהם- יהפוך למשקולת העשויה לגרור אותם לאסון כלכלי.

 

בשורה התחתונה- תוכנית מחיר למשתכן הייתה גרועה וחסרת אחריות מלכתחילה. אמנם איש לא צפה את הקורונה, אבל אין ספק כי בתכנון ארוך טווח היה על שר האוצר לצפות משבר כזה או אחר, שישים את אותם זוגות צעירים (אשר לקולותיהם בבחירות הוא כל כך דאג), שתודלקו עם מינופי יתר בשיעורים מטורפים, במקום מסוכן כל כך וחסר אחריות כל כך.

 

נ.ב.- איך יכול להיות שמפלגתו של כחלון נחלה מפלה עד כדי שגרמה לפרישתו מהחיים הפוליטיים, למרות כל ה״עזרה״ שהושיט לזוגות הצעירים? התשובה פשוטה- באופן פרדוקסלי- אותם אנשים שכחלון ״עזר״ להם- אותם זוגות צעירים שזכו בהגרלה, הפסיקו לרצות בירידת מחירי הדירות- משום שהם כבר בעלי דירה ומעוניינים ששוויה יעלה. ואם כחלון מבטיח שיעשה כל שביכולתו כדי להוריד את מחירי הדירות- אז למה שאלו שכבר זכו בדירה יבחרו בו?




זקוקים לייעוץ? מלאו את הפרטים ונציג מטעמנו יחזור אליכם בהקדם האפשרי