צרו איתנו קשר >

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!

טיפים על לימודי שמאות מקרקעין

ראשי / טיפים על לימודי שמאות מקרקעין
תעודת רישום שמאי מקרקעין מטעם משרד המשפטים


טיפים על לימודי שמאות מקרקעין

 

מאת אסף גסטפרוינד, שותף במשרד גסטפרוינד-מרקו ויו״ר מחוז חיפה והצפון של לשכת שמאי המקרקעין

 

מאמר זה מיועד לסטודנטים לשמאות מקרקעין ולמתעניינים בלימודי שמאות מקרקעין.

 

ואני כותב אותו משום שיותר ויותר פעמים אני נחשף לפרסומות של כל מיני ״מכללות״ קיקיוניות שמציעות לימודי שמאות מקרקעין ״אונליין״ וכד׳, ״בלי לצאת מהבית״.

 

כיו״ר מחוז חיפה והצפון של לשכת שמאי המקרקעין, חובה עלי לשתף את הציבור, ובמיוחד את הצעירים שבו, שחושבים ברצינות על קריירה מקצועית כשמאי מקרקעין, אולם עדיין לא מספיק מנוסים כדי לדעת שאין ארוחות חינם.

 

לימודי שמאות מקרקעין בלי לצאת מהבית- די דומים לעריכת שומת מקרקעין בלי לצאת מהבית. משני המקרים- לא יוצא שום דבר טוב.

 

שמאי המקרקעין נמצאים בחזית העשייה בתחום הנדל״ן, ובמרבית המקרים הם הגורם המקצועי אשר מתכלל ומרכז את הנתונים, מנתח אותם ומסיק מסקנות, בכל הקשור לפרויקטים בנדל״ן, בוודאי לכל מה שקשור לכדאיות כלכלית.

 

לימודים והסמכה כשמאי מקרקעין הם לא משהו שניתן לעשות ״על הדרך״ או כמשהו צדדי ״מהבית״. מדובר במסלול מורכב שמצריך השקעה רבה, רצינות ומחויבות לדרך ולמטרה.

 

ההסמכה כשמאי מקרקעין מצריכה תואר אקדמי ומעבר של 14 בחינות רישוי מטעם מועצת שמאי המקרקעין במשרד המשפטים, כאשר בחלק משמעותי מהבחינות- אחוזי המעבר נמוכים, ובחלק מהבחינות- לא ניתן להתקדם עד למעבר הבחינה הקודמת, כך שעלולים ״להיתקע״ במשך שנים באותו סטטוס (אני מכיר הרבה מאוד סטודנטים במצב הזה).

 

לימודי השמאות, יחד עם מעבר כל הבחינות, סיום ההתמחות וההסמכה, נמשכים פרק זמן של כחמש שנים.

 

לא ניתן ללמוד, בצורה רצינית, באופן דיגיטלי. הפרסומים בנושא הזה דומים להבטחות בסגנון של ״תשואה של 30% בחודש״.

 

לימודים והסמכה כשמאי מקרקעין הם לא משהו שניתן לעשות ״על הדרך״ או כמשהו צדדי, אלא מסלול מורכב שמצריך משאבים רבים, רצינות ומחויבות לדרך ולמטרה.

 

לאחר ההסמכה וצבירת ניסיון נוסף, מרבית השמאים מוצאים את תחום הליבה המתאים להם, ומתרכזים בעיקר בו- היטלי השבחה (מטעם וועדות מקומיות או מטעם נישומים), בטוחות לאשראי (עבודה מול בנקים), הפקעות, התחדשות עירונית ועוד.

 

אכן, התחום מאפשר לבוגריו להתפרנס בכבוד, הן כשכירים והן כעצמאים, אולם המספרים שמוצגים על ידי המכללות השונות רחוקים מהמציאות, בטח ובטח בתחילת הדרך. שמאי מקרקעין מתחיל משתכר פחות ממחצית מהמספר שהוצג. וכדי להגיע לרמות השתכרות גבוהות כעצמאי- יש צורך בעבודה קשה. פתיחת משרד עצמאי היא משימה לא פשוטה והדרך להשגת לקוחות קבועים (כמו גופים מוסדיים, משרדי ממשלה, וועדות וכו׳), המזרימים עבודה באופן קבוע ושוטף, היא קשה וארוכה, ואולי הדוגמא הטובה ביותר לריצת מרתון. נדרשת סבלנות רבה, מסירות, אורך רוח ואין סוף מקצועיות.

 

בשורה התחתונה- שמאות מקרקעין- מקצוע מרתק המאפשר לעוסקים בו להתפרנס בכבוד, אולם הדרך ארוכה וקשה, והתוצאות מגיעות אך ורק באמצעות עבודה קשה, סבלנות, מסירות ואין סוף מקצועיות.

באופן מעשי, הסיכוי למעבר כל בחינות המועצה וקבלת הסמכה כשמאי מקרקעין באמצעות ״לימודים דיגיטליים״- היא קלושה!

 

אז אם את/ה מעוניין לעסוק בתחום הנדל״ן ברמה המקצועית הגבוהה ביותר, להיות שותף לעשייה בענף המהווה את הקטר של המשק, מוכן לעבודה קשה, בעל סבלנות ומוכן לריצת מרתון שתימשך כחמש-שש שנים- גש להירשם ללימודי שמאות מקרקעין, ורצוי שלא באופן דיגיטלי..




זקוקים לייעוץ? מלאו את הפרטים ונציג מטעמנו יחזור אליכם בהקדם האפשרי